Just forgot to tell you

sitter här och funderar sönder mig själv... ska jag ha en hund ifrån lotta eller inte? en pyreneisk vallhund alltså. hade iprincip bestämt mig för att inte ta en när jag fick ett mail ifrån henne där hon beskrev de två som hon tror skulle passa till mig;

De två som är lite mer outstanding (fast de är fina alla såklart) är den lite större svarta som är sååå snygg redan med alla detaljer helt rätt; hon är en tuffare dam, kaxig och helt orädd, först fram och den siste att ge sig. Sen har vi den bedårande lilla blå tiken, den med lite mindre fläckar, hon kommer att få ett eller möjligen två blå ögon. Hon är en pussgurka, lite mjukare och mer försiktig och vill gärna vänta lite och kolla, väldigt social och lätthanterlig.
 
Den svarta kan man nog säga känns lite mer självständig, mycket väl lämpad för t ex bruks; med den lilla harlekintiken får man mycket gratis vid lydnad och kontakt-aktiviteter, lite mer följsam och kanske man kan säga osjälvständig. Jag personligen är svag för den här typen av hund.... Pappa Azur är sån, han är väldigt mån om att vara matte till lags och gör allt jag ber honom om, han blir väldigt olycklig om jag är irriterad eller arg. En del gillar inte den här typen av förarveka hundar, så det är nog mycket en fråga om tycke och smak!

jaha, ja det gjorde ju inte saken lättare! nu vill jag verkligen ha en av dem, men jag vet inte vilken! tror att det lutar mest åt harlekintiken eftersom hon är mer följsam men samtidigt vet jag inte om hon kommer vara rädd/nervös/stirrig osv... blä det är skitsvårt.

hjälp, nån?





Kommentarer
Postat av: Kimsan

Men kom du inte fram till att du inte skulle ha en pyrre?

2009-09-02 @ 20:27:56
Postat av: Sara

jag har ändrat mig. igen

2009-09-02 @ 23:30:11
URL: http://sarsha.blogg.se/
Postat av: linnéa

när jag köpte six så var han den tuffa i kullen som kampade, var första fram och kaxig..nu för tiden så är han den mesiga lilla hund jag har format honom till och alla kullsyskonen är kaxigare än vad han är..så mycket ligger i vad man gör och hur man formar dem. För egen del så förderar jag en kaxigare hund som är med på allt, den kan man träna in lyhördheten på ett positivt vis med och inte ha en hund som är lyhörd för att den inte vågar göra nått själv....men det e såna hundar som jag vill ha , hundar med lite jävlaranamma i ;)

2009-09-03 @ 12:54:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0